Művészeteken keresztül a boldog gyermekkorért, avagy egyiptomi falfestmények másként
Sokakban él az a tévhit, hogy iskolánkban művészpalántákat képzünk. Igen, erre is megvan a lehetősége annak, akinek szándéka, és tehetsége van hozzá, de nem ez az elsődleges cél. Az alkotás örömének átéléséhez biztosítjuk a teret.
Dani-Ördög Dalma, iskolánk pedagógusának az írása:
Művészeteken keresztül a boldog gyermekkorért
Egy gyermeknek, hogy egészségesen fejlődni tudjon, minden napra biztosítanunk kell az alkotás lehetőségét oly módon, hogy örömét lelje benne.
Egyiptomi falfestmények másként
A festés órákat mindig egy kis beszélgetés előzi meg. Törekszünk arra, hogy a történelem órákhoz csatlakozzunk, hiszen a művészet ugyanolyan fontos szerepet játszik iskolánkban, mint bármi más.
Ez nem is csoda, hiszen a fennmaradt művészeti alkotások nyitják ki azt az ablakot, amelyen kitekintve megismerhetjük történelmünket, eljuthatunk lelkünk rejtett kis zugaiba.
Ezeken az órákon nem rajzolunk, vagy festünk, sokkal inkább alkotunk.
Mivel történelem órákon az ókori Egyiptommal foglalkoztak, a téma választás adott volt. Beszélgettünk az egyiptomi ábrázolási módokról, azok okáról, majd megnéztünk néhány egyiptomi falfestményt. Mielőtt neki kezdtünk a munkának, megbeszéltük a támpontokat.
Most ezek voltak: Mindenki kiválasztott egy ókori egyiptomi falfestményt. Aquarell papírra ceruzával halványan megrajzolták a képet. Az ábrázolás pontosságát négyzetrácsos előrajzolás biztosította. Ezután mindenki kiválasztott két szomszédos színt a 12-es színkörből és a két szín közül az egyik komplementerét. A komplementer színt a körvonal megrajzolásához választottuk. Ehhez filctollat használtunk, mivel az egyiptomi falfestmények egyik jellemzője a határozott kontúrok alkalmazása volt. Ezután jöhetett a festés a két szomszédos színnel….
Amíg készültek a képek a gyermekekben gyönyörködtem munka közben. Milyen tevékenyek! Mennyire képesek elmélyedni egy feladatban! Összpontosítanak! Akarnak valami szépet alkotni! Kitartóak! Izgatottan várják, hogy milyen lesz saját és társaik alkotásaik. A művészeteken keresztül annyi mindent képesség elsajátítható.
Az óra végén egymás mellé tettük az alkotásokat, megfogalmaztuk, hogy a színválasztás milyen hangulatot eredményezett a képeknek, majd mindenki elmondhatta melyik kép miért tetszik neki. A legnagyobb öröm számomra, amikor egy gyermek a saját képét is beválogatja a neki tetsző képek közé. Akkor tudom, hogy jól sikerült az óra, hiszen a művészeti tevékenység elérte a célját – az alkotás örömét
Ma sok ilyen volt. Köszönöm!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése